Terapia pedagogiczna to szereg działań mających na celu wyrównywanie różnic rozwojowych u dziecka w zakresie zdolności intelektualnych, wykorzystania wiedzy w działaniach praktycznych oraz dbałości o właściwe funkcjonowanie emocjonalno-społeczne.
Terapia pedagogiczna ma na celu:
- Rozwój zdolności spostrzegania i zapamiętywania.
- Wsparcie w zakresie motoryki małej i prawidłowego chwytu pisarskiego.
- Wspomaganie umiejętności czytania, pisania i liczenia.
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
- Budowanie wiedzy o otaczającym nas świecie.
- Pomoc w zakresie operacji sekwencyjnych i logiczno-matematycznych.
- Rozwój myślenia abstrakcyjnego i przyczynowo-skutkowego.
- Usprawnienie analizy i syntezy poleceń i zdań (rozumienie tego, co się słyszy).
- Wzbudzanie postawy pomysłowości i kreatywności.
- Kształtowanie postawy empatii i zrozumienia.
- Kształtowanie zdolności wypowiedzi i prowadzenia rozmowy.
- Przygotowania do osiągnięcia gotowości szkolnej.
- Szukanie różnych dróg w rozwiązywaniu problemu.
- Budowania umiejętności do pracy w grupie.
Sygnały do rozpoczęcia terapii pedagogicznej u dziecka:
- Trudności z trzymaniem kredki (nieprawidłowy chwyt, zbyt mocny lub słaby), rysowaniem szlaczków, kolorowaniem, nauką pisania.
- Problemy z przeliczaniem do 10 (nawet na materiale konkretnym np. patyczkach).
- Problemy z głoskowaniem, sylabizowaniem, rozpoznawaniem cyfr i liter, czytaniem prostych wyrazów.
- Na niskim poziomie kształtuje myślenie logiczne, abstrakcyjne, przyczynowo- skutkowe.
- Brak umiejętności odtworzenia układu sekwencji.
- Wypowiedzi są bardzo krótkie i ubogie w ilość treści.
- Trudności w ułożeniu i opowiedzeniu historyjki obrazkowej.
- Niska płynność słowna.
- Brak orientacji w schemacie własnego ciała.
- Logika wypowiedzi nie jest zachowana (np. dziecko nie jest w stanie opowiedzieć czegoś w sposób spójny).
- Trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków.
- Trudności z zapamiętywaniem obrazka i znalezienia takiego samego w zestawie 4 podobnych obrazków.
- Trudności w złożeniu obrazka z części.
- Słaba odporność na pracę pod presją czasu.
- Trudności z dzieleniem rzeczy na kategorie (np. owoce, warzywa, rośliny, zwierzęta).
- Kłopoty z motoryką małą (nawlekanie koralików, chwyt pęsetowy, przesypywanie ziaren z jednej miseczki do drugiej, nieprawidłowe napięcie mięśniowe w dłoniach),
- Obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa – problemy z budowaniem, odwzorowywaniem układu klocku, przyporządkowywaniem elementów, dostrzeganiem różnic i brakujących elementów, przerysowywaniem ze wzroku i z pamięci, łączeniem punktów.
- Obniżona pamięć ogólna.
- Słaba znajomość znaczenia słów (np. co to jest kredka, co to znaczy, że ktoś jest smutny).
- Niski poziom wiedzy społecznej, wiedzy ogólnej.
- Trudności w rozpoznawaniu, komunikowaniu i nazywaniu emocji.
- Problemy w relacjach z rówieśnikami, adaptacją w grupie.
- Niski poziom samokontroli emocji (niewspółmierne i nieadekwatne reakcje emocjonalne)