Celem diagnozy pedagogicznej jest ustalenie przyczyn trudności w nabywaniu umiejętności szkolnych. Na każdym etapie rozwoju dziecka, przewidujemy nabycie pewnych umiejętności -w mniej lub bardziej spontaniczny sposób. W wieku szkolnym, jeśli dotąd nic nie wzbudziło zastrzeżeń, oczekujemy, że dziecko bez większych problemów będzie zdolne zdobywać wiedzę i umiejętności przewidziane w podstawie programowej. Wymagania dla poszczególnych etapów edukacyjnych, konstruowane są w sposób adekwatny dla średnich możliwości uczniów w danym wieku. W sytuacji napotykania wyraźnych barier, warto przyjrzeć się, czy wszystkie warunki dla komfortowego odbierania działań edukacyjnych zostały spełnione, a po wykluczeniu przyczyn zewnętrznych, przemyśleć zasadność profesjonalnej konsultacji.
Jak ocenić czy dziecko wymaga diagnozy pedagogicznej?
Ocenie podlegają nie tylko umiejętności szkolne, ale także aspekty które możesz dostrzec w życiu codziennym, np. bawiąc się z dzieckiem, obserwując komunikację z innymi, czy choćby rozumienie poleceń. Być może we wcześniejszych etapach dzieciństwa, pojawiły się symptomy, które wcześniej nie zwróciły uwagi. Warto zwrócić uwagę na manualne możliwości dziecka, koordynację wzrokowo-ruchową, myślenie logiczne, przyczynowo – skutkowe, a także samodzielność w zakresie czynności samoobsługowych. Obszar jest znacznie szerszy i w uproszczeniu, obejmuje w całości możliwości percepcyjne, adaptacyjne oraz nabywania umiejętności.
Proces diagnozy
- wywiad z rodzicem
- analiza opinii o funkcjonowaniu dziecka z placówki edukacyjnej
- analiza dokumentacji i ewentualnych wcześniejszych diagnoz
- badanie dziecka za pomocą standaryzowanego narzędzia
- obserwacja podczas badania
- sporządzenie i wydanie opinii, wyników diagnozy wraz z zaleceniami dalszego postępowania